Slunce v Kozorohu
21.12. 2022 Ve 22h40 vstupuje Slunce do zemského, základního znamení Kozoroha a nastává zimní slunovrat - ve znamení Kozoroha Slunce setrvá do 20.1. do 9h29.
Znamení Kozoroha vládne Saturn, který dává lidem narozeným v tomto znamení klid, trpělivost, vytrvalost a ctižádost. Tito lidé jsou schopni vynaložit maximum úsilí na práci, kterou si zvolili, nebo která jim byla zadána. Jsou to lidé příjemní i veselí, ale svou podstatou jsou nesmírně vážní a zodpovědní a všechno, čemu se budou věnovat, bude vycházet z těchto jejich postojů. Jsou velmi houževnatí a proto většinou dosáhnou to, co chtějí a nic nenechávají náhodě. Kozorozi jsou zdrženliví a spolehliví a skromní - jsou to lidé kteří jsou také velmi praktičtí
Na počátku fáze Kozoroha, kdy zemský povrch téměř nejeví známky života, musí vše prokázat dostatek síly nezbytné k přečkání zimního chladu. To odpovídá vývojovému stádiu lidské psýché, v němž je asimilováno vše, co se člověk v předchozí fázi Střelce dozvěděl a pochopil v oblasti životní filosofie. Na základě toho si nyní "volí" identitu. V této fázi má člověk jasnou představu o tom, kdo je, co dokáže a čeho může dosáhnout v rámci většího společenského celku. Jako pro zemské znamení je pro Kozoroha důležitá stálost formy, zatímco příslušnost k základní modalitě s energií směřující navenek umožňuje této osobnosti aktivní přístup k formování reality. Proto můžeme fázi kozoroha pokládat za vyvrcholení procesu, v němž vše dostává pevný tvar: v lidské psýché je to identifikace s určitou ideou, ať už duchovního nebo jiného charakteru, zatímco v celospolečenském kontextu je důraz kladen na jasné vymezení sociálně - společenského postavení. Aktivní účast v tomto celku není již jedním z cílů - jako ve fázi Střelce, kdy člověk při hledání obecně platných principů v pozadí skutečnosti nevěnoval pozornost konkrétním formám projevu. Ve fázi Kozoroha je pozornost věnována těmto formám: hlavním motivem je zde integrace všech forem a zejména nalezení místa v největším možném celku ( jakým je např. jednotný útvar představovaný státem)
Kozoroh staví hlavně na vědomí vlastního potenciálu, což je však zároveň nejméně spolehlivým faktorem: je to vlastně jen vědomí osobně zvolené identity, která teprve musí prokázat své kvality. To je jedním z důvodů, proč člověk narozený ve fázi Kozoroha přikládá takový význam zajištění svého společenského postavení. Jako u všech zemských znamení je jeho primární funkcí smyslové vnímání, a tak uznává pouze metody, které jsou praktické, konkrétní a účelné. Proto má pro něj velký význam materiální zajištění, ale ze zcela jiných důvodů, než tomu bylo ve fázi Býka, který je pokládal za cíl svého snažení. Ve fázi Kozoroha pramení tato potřeba jistoty z touhy nebýt na nikom závislý, která úzce souvisí s právě získanou identitou, kterou si zvolil.
Osobnost narozená v tomto introvertním znamení může zápasit se skutečností, že vnitřní růst může probíhat pouze na základě jasně definovaného vnitřního a vnějšího postavení - proto svou energii používá aktivním způsobem, což se bude navenek projevovat ctižádostí a snahou o dosažení společenského statusu. Přitom se bude spoléhat na svou vytrvalost, hospodárnost, sebekázeň, věcnost, mravní bezúhonnost a spolehlivost, a tak často může působit dojmem jistého chladu a bezcitnosti. Za jeho nevzrušeným zevnějškem však rozhodně nevládne klid.
Tak jako v přírodě probíhá boj o zachování formy, která chce na jaře opět ožít, stejně o zachování formy usiluje lidská psýché ve fázi Kozoroha. V důsledku toho hrozí Kozorohu nebezpečí, že se ocitne v zajetí zákonů a předpisů, zformulovaných v zájmu právě nalezeného řádu a systému. Při své snaze dosáhnout uznání, vyvolané touhou po zachování formy, může Kozoroh na své náročné a strmé životní cestě trpět pocitem osamělosti a melancholie, což může zpětně působit na jeho citovou stránku. Pro kozoroha jako příslušníka percepčního typu je tedy zvláště obtížné projevit své emoce, protože ty nepatří do světa hmatatelných a konkrétních skutečností. Právě proto se dlouho zaobírá svými pocity a těžko zapomíná na zraňující a nepříjemné zážitky
Díky své cílevědomosti se Kozoroh neleká překážek, ustoupit je ochoten jen tehdy, když tím poslouží svému cíli, bez ohledu na to, jak je vzdálený. Trpělivě snáší omezení, nezdary a překážky jako nezbytnou součást cesty, vedoucí k vytčenému cíli. Proto je tato fáze zjevnou reakcí na fázi předešlou: bezpočet cílů, za nimiž se s přemírou energie vydával Střelec, se ve fázi Kozoroha omezuje na nevelký počet praktických a dosažitelných dlouhodobých cílů, jejichž plánovité naplňování je hlavním smyslem Kozorohova života.
Na světské úrovni rozpoznáme archetyp Kozoroha v každodenních konverzacích o tom, co by se mělo nebo nemělo, v souboji mezi rodinnými povinnostmi, tradicemi, stárnutím a se všudypřítomným náročným pocitem tlaku, protože "je tak málo času". Člověk téměř vidí Pána času Krona neboli Saturna, jak mu říkali Římané (vládce znamení Kozoroha), jak stojí, v ruce své přesýpací hodiny nebo kosu, zatímco lidé kolem nervózně pobíhají v předvánočním shonu. Kozoroh jako archetyp je spojen s kontinuitou rodinného života, včetně vzpomínek, památek, tradic, s půdou, majetkem, s povinnostmi, s osobními i kolektivními ambicemi a vším tím "měl jsem tenkrát udělat", co vyplouvá z nevědomí na cestě k babičce na sváteční oběd . "Možná jsem se přece jen měl před třiceti lety připojit k tátově advokátní kanceláři než se stát novinářem". Táta by byl tak spokojený a šťastný. Ale já osobně jsem šťastnější jako žurnalista (konflikt osobních a kolektivních rodinných ambicí)
Soutěživost je stejně tak součástí archetypu Kozoroha jako introspekce a staré vzpomínky Materiální hodnoty jsou pro světského Kozoroha velmi důležitým měřítkem úspěchu. Toto znamení je ze všech znamení zvěrokruhu nejpřičinlivější, nejvíce se snaží a usiluje o naplnění svých ambicí
Archetyp Kozoroha je spojen s každým pojetím ,smyslem a významem času, od nejabstraktnějších časů hinduistických, mayských a řeckých bohů, trvajících nekonečné věky, po konkrétní kalendářní rok a délku života- je spojen s časem vyměřeným pro náš osobní život a naší smrtelností. Kozoroh je dlouhověké znamení a má "obrácený cyklus stáří" -čím starší je, tím více pohodovější, uvolněnější a "mladší" je .
Zimní slunovrat srovnává a staví vedle sebe stáří (uplynulý rok) a mládí (nadcházející rok). C.G.Jung například viděl archetyp starce a dítěte jako opozita, protipóly. Není-li Saturn moudrý stařec, ale je symbolem senility a rigidity, začne být příliš uzemněný a uvízne v bahně- v depresích. Jung nabádá, abychom nikdy neztratili dětský pocit radosti, abychom se nezaměřili pouze na akademické vzdělání, abychom neustrnuli ve sterilním, uzemněném a příliš strukturovaném myšlení, neschopni spontánně reagovat. Zvyky a tradice mohou zkamenět a vytvořit kolem našeho života pevnou, omezující, chladnou a neosobní zeď. Puer (věčné mládí) v nás je protiváhou senexu (našich rigidních saturnských rysů). Je to dychtivá otevřenost a zvídavost, jeho důvěra v budoucnost a flexibilita, která nás udržuje v pohybu. Senex a Puer, opačné póly se mají od sebe navzájem hodně co učit.
V období zimního slunovratu se ve vzduchu vznáší senex, na straně autorit -dospělých, rodičů a učitelů, kteří chtějí aby pro děti bylo všechno dokonale připravené- je ho tolik, že by všichni měli udělat ve svých předvánočních přípravách přestávku a pozorovat chvíli puer, děti samotné, jejich dychtivost, jejich nadšení a očekávání. Právě puer jim může ukázat, že čas slunovratu ani sebe samotné nemusí brát tak vážně
25.12.několik dnů po začátku slunovratu, se od Persie přes Řím až po Británii slavily slavnosti Mithry, božského dítěte. Canteburský arcibiskup se rozhodl, že na místech Mithrova kultu nechá vystavět kostely a že 25.prosince se bude slavit svátek Zrození dítěte. Avšak pokud jde o Mithrův kult a jeho soustředění na meditaci a duchovní zasvěcení, byla v potemnělém čase zimy slavnost naděje a očekávání nejen externím projevem oslavy Mithrova příchodu na svět, ale zároveň vnitřní oslavou zrození božského dítěte v duši každého zasvěceného. V tomto tichém ročním období pociťujeme saturnskou úctu a respekt sami k sobě a ke svým rodinám, k vnitřnímu a vnějšímu světu, k duchu i ke hmotě.
Carl Jung to vystihl velmi dobře. Řekl, že každý z nás je zodpovědný za "jesličky uvnitř svého nitra". To je skutečný esoterický význam zimního slunovratu a to je také předmětem vánočních meditací. Všichni usilujeme o narození vnitřního dítěte, Já, v jesličkách našich srdcí, všichni chceme pečovat o božské dítě. V tomto introspektivním čase nás přílišný spěch vnějšího světa rozptyluje a odvádí od vnitřní práce.
Řekové si dobře uvědomovali saturnské zákony "Poznej sebe sama, přijmi se, buď sám sebou". Dávaly člověku odvahu postavit se svým hranicím podle vlastní vytrvalosti a síly, uměleckého nadání či intelektuální zdatnosti: většinou se pak člověk projevil jako schopný a úspěšný jedinec. Důležité je nastolit rovnováhu mezi Saturnem (povinností) a Jupiterem (radostí)
Pro Kozorohy je nesmírně důležitý jejich vztah s otcem. Také vztah k vnějším autoritám i přístup k vlastní autoritě
Esoterickým vládcem Kozoroha je Venuše. Kozoroh je perfekcionista, vážný, strohý, zodpovědný, autoritativní a ambiciózní. Kozoroh potřebuje Venuši aby byl jeho život harmonický. Venuše přináší jemnost, hřejivost , volně plynoucí cit, estetičnost, schopnost vytvořit vztah, schopnost milovat. Afrodita/Venuše je lék proti Saturnovi.
Dalším aspektem Kozoroha je bůh Pan. Pan je příroda. Pan je v každém z nás, je to tělo s jeho tužbami a s jeho moudrostí. Pan je otevřené, čestné, pravdivé, nevázané Já. Když se Kozoroh naladí na moudrost svého těla, na moudrost svých instinktů a přijme své pudy, bude schopen ocenit to, že žije- samotný fakt že je naživu, v této chvíli a v tomto okamžiku ho naplní radostí a uvědomí si jak jsou jeho ambice nedůležité (při tomto přístupu je Kozoroh schopen dosáhnout velkých úspěchů, aniž by na nich byl závislý).
Zdroj: Karen Hamaker-Zondag, Psychologická astrologie , Archetypy zvěrokruhu -Jungiánské archetypy v praxi, Kathleen Burt